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Research

Audience survey taken at a collection of Germany’s street theatre festivals

Audience survey taken at a collection of Germany’s street theatre festivals

In 2012, an audience survey was conducted at five German street theatre festivals on behalf of the BUTIÖR in order to obtain information about audience structure. Aspects such as motivation, behaviour and age structure were asked. The aim was to provide the organisers of the festivals – usually municipalities – with concrete numbers that support the cultural-political position of street theatre festivals and their relevance as cultural urban events. The empirical study showed that the art form appeals to a broad spectrum of visitors and has community-building potential.

This study is the only one of its kind in the German-speaking world.

Here you can find the summary of the results (in German).

Publication

Following the special project “Unorte” (2012-2017), the publication of “Darstellende Künste im öffentlichen Raum. Transformations of non-places and aesthetic interventions” was published. Further information regarding the book can be found under “Special Project”.

References

Here we collect literature that deals with the performing arts in public space. In addition to German texts, we also refer to English and French publications. This list is constantly being updated (in German) and does not claim to be complete.

We are always happy to receive references to further relevant texts in order to keep this digital bibliography growing.

Grundlagenwerk zu Kunst im öffentlichen Raum

Lewitzky, Uwe (2005): Kunst für alle? Kunst im öffentlichen Raum zwischen Partizipation, Intervention und Neuer Urbanität. Bielefeld: transcript Verlag.

Grundlagenwerk zu Theaterfestivals

Elfert, Jennifer (2009): Theaterfestivals. Geschichte und Kritik eines kulturellen Organisationsmodells. Bielefeld: transcript Verlag.

Publikation des Bundesverbands Theater im Öffentlichen Raum

Jeschonnek, Günther (Hg.)(2017): Darstellende Künste im öffentlichen Raum. Transformationen von Unorten und ästhetische Interventionen. Berlin: Verlag Theater der Zeit.

Teilstudie zu den Besucher:innen des Festivals Holzminden

Drews, Katja (2017): Kulturtourismus im ländlichen Raum an «dritten Orten» der Begegnung als Chance zur Integration von Kultur- und Tourismusentwicklung. Hildesheim: Universitätsverlag; Hildesheim/New York/ Zürich: Georg Olms Verlag.

Zum Straßentheaterfestival Weltheater der Straße in Schwerte

Klose, Patrick (2011): „Straßentheater als „qualitativer“ Beitrag zur Stadterneuerung in einer Mittelstadt? Auf der Suche nach alternativen Stadtbildern am Beispiel „Welttheater der Straße“ in Schwerte“, in: Altrock, Uwe/Kunze, Ronald/Schmitt, Gisela/Schubert, Dirk (Hg.): Stadterneuerung und Festivalisierung. Jahrbuch Stadterneuerung 2011. Berlin: Universitätsverlag der TU Berlin.

Erzählungen eines Straßenkünstlers

Grings, Shiva G. (2020): This is what we do for a living. Adventures in street theatre. Norderstedt: Books on Demand.

Circostrada – Publikationen zu Kunst im öffentlichen Raum und Zirkus

Das europäische Netzwerk Circostrada veröffentlicht regelmäßig Leitfäden, Studien und Berichte zu den Kunstformen Circus and Street Art, um die Verbreitung künstlerischer Werke und die Mobilität von Künstler:innen und Kulturschaffenden zu fördern sowie den Zugang zu Ressourcen zu erleichtern. Hier findet sich eine Übersicht aller Publikationen.

Europäische Bibliographie der Zikus- und Straßenkünste (auf Französisch)

Das PDF-Dokument umfasst eine auführliche Auflistung relevanter Litertaur zu den Kunstformen Zirkus und Darstellende Kunst im Öffentlichen Raum und beinhaltet Monographien, Studien sowei Magazine, die sich intensiv mit den Kunstformen auseinandersetzen.

Grundlagen: Öffentlicher Raum, politischer Raum und seine Ausschlüsse

Butler, Judith (2014): Vulnerability and Resistance, https://profession.mla.org/vulnerability-and-resistance/ oder als Vorlesung auf https://youtu.be/fbYOzbfGPmo

Hedva, Johanna (2020): Sick Woman Theory, http://johannahedva.com/SickWomanTheory_Hedva_2020.pdf